Pages

Sunday, June 27, 2010

KENAPA GAGAL UNTUK BERJAYA???


Assalamualaikum............ harap korang dalam keadaan sihat walfiat... untuk korang yg sedang cti sem ni,,harap manfaat kn cti ni dgn benda2 berfaedah....emmmm...jgn biarkan cti korang semua mmbazir bgitu jerk... hari ni ak nk share something ngn korang... harap korang semua berminat ngn post kali ni... hari ni ak share ttg 'KENAPA KITA SERINGKALI GAGAL UNTUK BERJAYA??? jom baca!!!!






1.MALAS!!!





Ya!!!! Malas adalah salah satu daripada faktor yang menjadi penghapus segala kejayaan yang sepatutnya dicapai..... emmm... klu ada sifat malas ni semua bnda yg kita buat x menjadi..... Semua orang termasuk diri kita berhak untuk berjaya dan mencipta kejayaan, tetapi hak itu selalu kita sia-siakan dengan sifat malas yang ada di dalam diri kita. Dengan malas, kita akan hanya mencapai ke
gagalan demi kegagalan. Orang yang malas adalah orang yang sengaja mencari kegagalan.




2.SUKA MENANGGUH!!






Sikap suka menangguh ni pown menjadi salah satu faktor kenapa kita susah nk berjaya.... Orang yang tidak mempunyai kesanggupan akan sentiasa memberikan alasan untuk bertangguh dalam sebarang usaha. sifat tidak mempercayai diri sendiri juga mungkin menjadi penyebab kenapa kita suka bertangguh. Kita sendiri akan mendengar satu bisikan di dalam diri kita, “…apakah aku boleh melakukannya?”


Alasan-alasan seperti “…aku tidak sepandai orang lain”, “…aku tidak secekap orang lain”, “…aku tidak setangkas orang lain”, akan sentiasa bermain-main di dalam pemikiran kita. Sekali bertangguh akan menyebabkan kita akan terus memiliki sifat bertangguh dan ia adalah satu sifat yang sangat menyeronokkan. Hari ini…esok….lusa…tulat dan seterusnya sehinggalah sampai pada ketikanya kita akan merasakan diri kita berada di dalam kerugian. Akan tetapi, pada ketika itu segalanya mungkin sudah terlambat.




3.ANGGAPAN AWAL YG NEGATIF






“Susahlah…” demikian kata kita yang suka membuat anggapan awal. Apa yang pelik, kata-kata itu diucapkan sebelum sesuatu kerja itu dilakukan. Bagaimana kita tahu susah atau senangnya melakukan sesuatu pekerjaan itu tanpa dilakukan dahulu??? Jangan terlalu cepat berputus asa atau cepat mempunyai tanggapan negatif yang boleh merugikan diri kita. Jika mulut dan hati cepat mengatakan begitu, fikiran kita pula mengakuinya maka fizikal kita sudah pasti tidak mahu memulakan langkah pertama dan langkah-langkah seterusnya. Akhirnya kehidupan kita dicorakkan dengan segala bentuk.



emmm.... kesimpulannya,, jom kita sama2 berubah untuk mencapai kejayaan... kejayaan bukan sesuatu yg mudah.... kejayaan memerlukan pengorbanan dari segi kewangan, masa dan usaha!!!
sampai sni saja post ak pada kali ni... harap kita sama2 berubah!!! assalamualaikum... =)










0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik pelan2..

 
Copyright (c) 2010 Raja Rojak. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes, Gifts for GirlFriend And Skull Belt Buckles.