Pages

Monday, November 8, 2010

Rahsia Facebook Terbongkar.


Assalamualaikum, slamat malam klu korang baca entry ni waktu malam. hehe apa yang rahsia facebook ni? haha harini aku nak kongsi ngn korang ape yang kita bleh buat dengan facebook jerk.hihi aku bukan peminat fanatik facebook, tp hari-hari gak la bukak facebook. Berapa kerapkah korang bukak facebook tiap2 hari? aku pasti ramai je web pertama je bila bukak laptop msti bukak facebook kan? hebat sungguh penangan facebook ni kan. huhu. 

      so, harini aku nak share ngn korang suma antara kegunaan2 facebook, sebelum tu aku nak bagitau korang asal usul facebook. Facebook ialah sebuah social networking yang direka oleh seorang mahasiswa Harvard yang bernama Mark Zuckerberg pada tahun 2006. Dia reka pada asalnya hanya untuk kenalan2 siswa nya sahaja, tetapi bila lihat potensi facebook untuk berkembang besar, Mark bersama kawannya,  Dustin Moskovitz dan Chris Hugh berusaha mengembangkan facebook. Tu la serba sedikit tentang sejarah facebook, klu korang nak tau lebih banyak tentang bleh tny encik google .hihi 

  Seperti yang dikatakan tadi, aku nak gitau korang fungsi dan kegunaan facebook kebiasaan orang kan. sila tekan read more kat bawah ni klu nk tau = )








Kegunaan & fungsi facebook

1) Tempat luah perasaan

   ~ ha, yang ni aku rasa kerap sangat orang buat, haha. klu orang yang sedang bercinta. pergh, ayat jiwang giler. Klu nak lepas geram pown kt wall facebook la jadi mangsa. ada yang menyumpah2 lagi kt wall facebook.huhu xpatut2. tp suka hati korang la sbb wall korang = )

2) Tempat cari jodoh

~ha? btol ke? haha, aku xcakap kt semua orang, sesetengah orang jerk.huhu. kat sni la tmpat jatuh cinta pandang pertama, bila tgk gambar2 cun. bagi yang belum berpunya, start la ber komen2.hihi. boleh dikatakan agensi cari jodoh la.

3) Tempat hiburkan hati

~Aku biasa bukak facebook pown sebab nk hiburkan hati, siap gelak2 giler bila tgk vedio lawak kat facebook.Biasa aku tgk vedio dekat oh mediabaikpunyer , syahirul . ni antara facebook yang slalu aku bukak kalau nak tgk vedio2 best la. Klu nak baca komik aku baca kat gempak starz, klu korang free bukak la. 

4) Tempat main Game

~Biasa orang bukak facebook ada yang sebab nak main game semata-mata, banyak sangat game kat facebook ni, farmville, mafia wars, n lain2 la. Aku jarang layan game kat facebook, klu boring sangat baru aku main. 

5) Tempat jejak kasih

~kat facebook gak tempat kita jumpa balik kenalan2 lama kita yang bertahun x jumpa. Aku bleh contact semula dengan member2 sekolah rendah melalui facebook. Bila da rmai bleh la create group, bleh merapatkan silaturahim setelah lama berpisah.

6) Tempat bagi n dapat info terkini

~Kat facebook la biasa orang bgtau info2 terkini. sebagai contohnya klu kelas batal, post je kat fb soh member2 kelas kita yang lain tahu. Da jimat kredit phone kn. hihi selain tu gambar2 seperti kemalangan suma bleh tgk kt facebook.

7) Tempat buat bisnes 

~mmg banyak kan dekat facebook orang guna nak buat bisnes, bermacam2 bisnes ada. Mmg bagus berbisnes sbb 9/10 rezeki dari bisnes kan. Tp kna pastikan bisnes tu btol2 HALAL. Bisnes yang da dapat sijil syariah, sebagai contoh nya bisnes ni. Kaji dulu sebelum buat bisnes, klu da HALAL da xragu2 nak buat kn.

8) Tempat berdakwah

~Alhamdulillah bila guna facebook utk menyebarkan dakwah, menyebarkan ilmu yang berguna kepada orang ramai, sebagai contohnya facebook ustaz zaharuddin. Banyak ilmu agama yang kita bleh dapat, klu kita jmp ilmu2 yang berguna, jgn lah kedekut utk share. Ilmu tu pelita hidup, jadilah orang yang bermanfaat kepada orang lain. 


ha, ni la antara kegunaan facebook bagi kebiasaan orang, tp korang kna tau xsemua yang ada kt facebook tu bagus, Post lepas nia ku nak share ngn korang ttg keburukan facebook lak. bleh? klu korang guna untuk yang lebih baik, maka baik la ia. Semoga berjumpa lagi di next post. Assalamualaikum. 

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik pelan2..

 
Copyright (c) 2010 Raja Rojak. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes, Gifts for GirlFriend And Skull Belt Buckles.